Wednesday, September 23, 2009

Segala puji hanya untuk Mu Illahi...

Salam'alaik. Ana merafakkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Illahi, dengan limpahan rahmat dan kasih sayangNya, ana dapat menulis di blog ana lagi.

Pertama-tama sekali, minta maaf pada sahabat ana kerana tertunggu-tunggu post ana yang terbaru. ^_^. Sebenarnya, ana kurang sihat beberapa hari yang lalu dan ada sebab-sebab yang tertentu yang membuat ana tidak dapat menulis entry baru. Alhamdulillah, sakit ana dah kurang sikit.

Yang keduanya, sedikit coretan tentang pengalaman ana sepanjang hari raya ini. Alhamdulillah, inilah kali pertama ana beraya memakai purdah. Rasa nervous tu memang ada. Apa ntah lagi, buat pertama kalinya ana akan berhadapan dengan saudara-mara ana, pak cik mak cik, dan sebagainya. Dan yang lebih buat ana nervous, keluarga mak cik ana dari Brunei datang beraya di sini. Diri ini tidak putus-putus berdoa agar dipermudahkan segalanya. Dan sebelum ini pun ana telah mendapatkan nasihat dari seorang ukht, tentang bagaimana ana ingin berhadapan dengan saudara mara ana, memandangkan inilah kali pertama ana memakai purdah di hadapan mereka. Rabbi yassir wa la tu'assir. Ya Allah.. jauhilah aku dari pandangan orang-orang yang zalim. (ada seorang ukht yang ajar ana baca doa ni). amin.

Pada awalnya, ana dapat merasakan mereka kekok dengan penampilan ana. Masing-masing memandang ana dengan pandangan yang agak pelik. Jadi, ana just act macam biasa. That's for my father's side. Yang untuk my mum side, diorang belum tengok ana pakai purdah lagi. Sebab waktu ana sampai rumah nenek sebelah mak ana, diorang dah balik. Agak sedih la juga sebab tak dapat jumpa dengan mereka semua. Ana cuma dapat jumpa seorang je mak cik ana ni. And i'm very happy and thankful to her. ok. cerita dia macam ni. waktu tu ana kat daput dengan mak cik ana ni. Tiba-tiba ada orang (yang tak ada blood relation dengan ana) datang rumah nenek ana. So, ana cepat-cepat pakai purdah. Then, mak cik ana nampak. Lepas tu dia cakap that i look pretty wearing it. ^_^. And i said to her, jangan rasa kekok with me. And she said. It's ok. Because this is my choice. ^_^. waktu tu rasa macam nak peluk dia kuat-kuat. Gembira tak terkata.

Ok. So, the next day, ana keluar dengan mak cik ana sebelah ayah ana pula. And Alhamdulillah, pada hari sebelumnya, mak cik ana ni, ada tengok cerita ayat-ayat cinta kat TV.(dalam cerita ni ada watak seorang wanita yang memakai purdah). So, dia macam boleh accept for who i am now. And my kakak saudara also macam tease me with Aisyah's dialogue whenever she saw me. ^_^.

Moving on to the next story. Alhamdulillah...... Ana berjaya untuk tidak minum air-air gas atau yang berkarbonat yang diboikot!! (insya Allah hingga akhir raya ni and for the rest of my life. doakan ye...). Macam mana ana dapat tahan haus? Masa ada kat rumah-rumah yang air nya tidak diboikot, ana minum dulu sampai hilang haus ana. And, Alhamdulillah, inilah kali pertama seumur hidup ana minta tuan rumah air jarang waktu raya. hehe.. ^_^. Sampai kakak saudara ana kata yang ana ni mengamalkan gaya hidup sihat. huhu..

Hmmm.. kalau antum perasan, kat entry ana kali ni ana banyak tulis Alhamdulillah kan.. memang itu pun niat ana. Semoga kita sentiasa menjadi hamba yang bersukur atas segala pemberian Allah. Moga kita tergolong dalam golongan yang sedikit. Kenapa golongan bersyukur ini dipanggil golongan yang sedikit? kerana ramai daripada kita yang tidak pernah bersyukur dengan apa yang kita ada. Jadi, jangan pernah berputus asa dengan rahmat Allah. Kerana segala yang berlaku ada hikmahnya. Insya Allah.

Akhir kalam, doakan ana semoga ana terus istiqamah dalam segalanya. Diri ana ni lemah dan dhaif. Kadang-kala tergoda dengan bisikan halus syaitan laknatullahi 'alaih. Doakan ana untuk menempuh hari-hari yang mendatang di bumi yang penuh dugaan ini. (malam ni lagi satu family mak cik ana dari Brunei datang....-_-). Sampai di sini dulu.

Ilalliqa' .W'salam.

2 comments:

  1. Salam 'alaik..
    Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..
    Kakak nak senyum saje..(*_*)
    Buat sujud syukur ye adikku sayang..
    Yakinlah pabila dirimu menjaga hak Allah, maka Allah akan menjaga dirimu..
    Ihfazillah yahfazuka..
    Thank you ALLAH
    Take care dear ~_^

    ReplyDelete
  2. w'salam. Syukran akk... syukran 4 everything. Thank Allah for all the things that happened.
    Insya Allah.. Doakan adik sentiasa thabat dlm segalanya.
    Memang waktu tu asik terngiang-ngiang pesanan akk kat adik.
    Once again, thank Allah, and thank you, ya ukhtil karimah.
    Allahu yubarik fik ya ukht. ^_^
    Uhibbukifillah....(^_^)

    ReplyDelete