Wednesday, April 22, 2009

Kawan, sahabat dan teman

Salam'alaik kepada sahabat2 semua.. harap antum semua sentiasa di bawah naungan rahmatNya. insya Allah.
actuali tak tau ape nak tulis. just wanna share a piece of my mind about what i've been thinking about this few days.
hmm.. ana nk ckp tentang kwn2, shbt2, teman2 dan yg sewaktu dgn nya. hehe.. hmm.. hidup ni bosan kn tanpa kwn? pernah tak antum fikir knp org b'kwn nan kita? ana selalu fikir...fkir..dan terus fikir... hingga pnt ana memikirkannya.. hehe..hm..soalan tu blm t'jwb lagi, ana sudah memkirkan ttg soalan yg seterusnya. knp org tu b'kwn dgn kita kalau dia tak boleh menerima kekurangan kita? sedangkan dia sendiri tidak sempurna...

setiap manusia ada buat silap. tak boleh ke dia memaafkan kita? dan kita tak akan tahu kesalahan kita sehinggalah org tegur kita. dan org yg plg dkt nan kita, salah satunya adalah kwn kita. dan dgn teguran tu la yang membolehkan kita memperbaiki diri. tapi kenapa mereka tak nak tegur? kenapa mereka hanya mendiamkan diri shj apabila kwn nya melakukan keslhn?tak ke antum sedih kalau tiba2 je org tak nak bebual dgn antum. org seakan-akan menjauhkan diri dari antum. sdg kan antum tidak tahu apa sebabnya mereka lakukan itu. sedangkan sebelum ni, blh je duduk semeja, bergurau senda. tapi tiba2 semua berubah.

ana pernah membaca tentang kisah seorg shbt Rasulullah s.a.w. Dia seorg peramah dan mempunyai ramai kwn. tiba2 pada suatu hari, dia mengasingkan diri nya. Seorg shbt dtg dan b'tanya kpdnya kenapa dia mengasingkan diri dari org ramai. dia menjawab kerana tidak ada org yg ingin menegur kesalahannya.

shbt, kita b'kwn kerana Allah. kita b'jumpa kerana takdir.pasti ada hikmah di sebalik pertemuan kita. sekali pun kita b'lainan fikrah tentang satu perkara, ana pasti kita akan sefikrah tentang perkara yang lain. jadi kenapa kita hanya tumpukan pada perkara yang satu tu je? sedangkan bnyk hal lagi yang kita boleh bincangkan.

kepada shbt2 ana yang sama2 b'juang dgn ana, ana mohon maaf sekiranya selama kita berkwn, ana pernah mengguris perasaan antunna semua. ana tak akan tau kesilapan ana kalau antunna tak tegur ana. pada ana, mungkin perkara yang ana lakukan itu betul. tapi seandainya perkara itu salah, tegurlah ana.sebab ada orang kata, org2 di sekeliling kita adalah cermin bagi diri kita. mereka yang nampak baik dan buruk diri kita. jadi, ana nak minta izin dari antunna utk jadi 'cermin' ana. boleh kan? ^_^

kepada shbt2 ana yang ana penah b'selisih pendapat atau b'lainan fikrah atau yang pernah ditegur oleh ana, ana harap kita tidak akan memutuskan ukhuwah ini hanya kerana perkara tersebut. kalau cara peneguran ana tu salah, sekali lagi, tegurlah ana. insya Allah ana akan menerimanya. apatah lagi ana ingin memperbaiki diri ana yang tidak sempurna ini. kalau antunna tak tegur ana, siapa lagi yang nak tegur ana selain dari ibu dan ayah ana?

akhir kalam, ana harap ukhuwah yang kita bina krn Allah semata-mata ini, akan berkekalan walau apa pun yang berlaku. uhibukunnafillah...~ last but not least, ana tujukan lirik lagu 'akrab persahabatan' ni pada kwn2 ana yang ana saaaayang kerana Allah..w'salam..=)
Sesegar hijau daunan
begitulah kita diibaratkan
tiada siapa yang bisa memisahkan kita
antara kita semua
Seerat simpulan yang tidak terbuka
Seteguh langit tinggi menongkah dunia
Kita mengharung badai atas nama
Kasih insan bersaudara
Buang yang keruh ambil yang jernih
Dendam hasad dengki mestilah dijauhi
Marilah kita contohi Rasullulahdan para sahabat
Di dalam bersahabat
Ukhuwah dan mahabbah kita jalinkan
Bina keharmonian

1 comment:

  1. salam qurr,

    Adakah soalan ana pada hari itu kepada anti terjawab?

    mungkin juga.

    Pada pendapat ana memang mudah mencari kawan, kerana apabila kita beru kenal kepada seseorang,
    dengan mudah kita akan memperkenalkannya sebagai kawan kita.
    Teman pula ia hanya datang untuk menemani kita dikala sedih dan gembira tapi tidak tahu tentang diri kita.
    tapi sahabat, dia akan mengisi kekurangan mereka dengan kelebihannya dan sebaliknya pula.Bahkan mereka menerima sahabat seadanya.

    hubungan ana ngan anti bagaimana pula? ermm (*berfikir sambil tersenyum *_*)

    Kadang-kala ana terfikir, walaupun sudah lama berkawan, tapi semakin kita dekati dan mengenal kawan kita rupanya semakin banyak hal mereka yang kita tidak tahu.
    lebih-lebih lagi sedih bila kita langsung tak tahu tentang kawan kita selain namanya.

    Uhibbuki fillah ^_^

    ReplyDelete