Wednesday, August 5, 2009

Virus H1N1- Niqab penyelesaiannya?

"......if u don't have a mask, u can wear a NIQAB".- Seorang doktor dari Fakulti Sains kesihatan dan kejururawatan.
"....kalau awak takde mask, pki NIQAB....".-Dekan JPM.
"....Saya akan pastikan satu hari nanti, semua Mahasiswa WAJIB pki kopiah(bgi muslimin) dan Niqab(bgi muslimat).- Ust. Safuan, unit hal ehwal Islam-JPM.

Salamun'alaik ya asdiqa'i.. harap semua dalam keadaan sihat wal 'afiat di saat wabak flu H1N1 sedang melanda dunia hari ini. Dan bagi mereka yang tak sihat, syafakumullah. Semoga cpt smebuh ye.

Kata-kata di atas tu, adalah kata-kata yang ana dengar sendiri dari orang demikian. Bukan buat-buat atau dengar dari orang lain. Di saat pemakaian Niqab ini menjadi isu, Allah mendatangkan satu wabak yang mana Niqab ini menjadi salah satu penyelesaiannya. Iaitu ianya memainkan peranan sebagai 'mask' yang ramai orang sekarang ini sedang memakainya untuk mencegah diri dari terkena wabak tersebut.

Ketika ana mendengar penjelasan oleh doktor dan dekan JPM, ana teringat kata-kata Ust. Safuan (yang ana tulis di atas tdi),ana rasakan bahawa doa dia seakan-akan termakbul. Saat dia ingin memperjuangkan hak mereka yang memakai niqab, Allah memberikan satu kemudahan baginya untuk mencapai matlamat tersebut. Seolah-olah ini adalah langkah pertama untuk membuatkan para Mahasiswi memakai niqab.

Ketika ana mendengar penjelasan tersebut, dalam hati ana terpekik keriangan.. tak terkata ana.. segala-galanya jelas terpancar dari sinaran mata ana. ^_^. kwn2 ana sume menumpang kegembiraan ana itu. hehe... sekarang ini, ana tak perlu risau lagi tentang tanggapan orang terhadap diri ana. kalau mereka tanya, ana akan ckp bahawa untuk mengelakkan dari wabak H1N1. hehe..

tapi, ana terfikir. apakah bila ada H1N1 je antunna nk pki niqab?lepas tu? nk bukak? hmm.. kalau yang tak bersedia untuk memakai niqab, tak usahlah memakainya, semata-mata kerana H1N1. sebab niqab ini bukanlah seperti mask yang hanya mencegah diri dari wabak tersebut. tapi niqab ini ada kena mengena dengan Islam. Kerana ia adalah pakaian para ummahatul Mukminat dan para Shahabiyah. jadi, tak usahlah kita membuatnya menjadi sesuatu yang dipandang enteng dan tidak ada nilainya.

so, to all my dear frens, wear a mask to protect urself from getting the virus. make sure u practice good hygiene at ur home or wherever u are. til here, ilalliqa' ma'assalamah. jg diri, plg pntg, jg IMAN.

W'salam.



2 comments: